Ayna Çalışması
AYNA ÇALIŞMASI
Katılımcıya yöneten ve yönetilen kavramlarının ne olduğunu öğreten ayna çalışması aynı zamanda uyumu da öğretmektedir. Drama nedir?, Dramanın yararları nelerdir?, Eğitici oyunlar nelerdir?, Drama da ayna çalışması nedir?, Drama teknikleri nelerdir?, Okul öncesi drama etkinlikleri nelerdir?, Drama etkinlikleri nelerdir?, Yetişkinler için drama etkinlikleri nelerdir?, Dramanın çeşitleri nelerdir?, Drama da kullanılan çalışmalar nelerdir?, yaratıcı dramanın özellikleri nelerdir?…
Katılımcı eylem içerisinde hem yöneten hem de yönetilen olmalıdır. Kısaca ayna çalışmaları kişilerin birbirlerini taklit ettiği bir kişi ayna olurken diğer kişi görüntü olmaktadır. Özellikle ayna çalışmaları ikili ve çoklu kişilerle yapılmaktadır. Katılımcı hem ayna olmalıdır, hem de görüntü olmalıdır ki iki tarafın da hislerini anlamalıdır.
Ayna Çalışmasının Kazanımları
- Katılımcıların empati yeteneğini geliştirmektedir.
- Katılımcının rahatlamasını da sağlamaktadır.
- Grup içerisinde güvenin artmasını sağlamaktadır.
- Kişinin kendi iç dünyasında yolculuk yapmasını ve sorgulamalarını sağlamaktadır.
- Katılımcının her duruma uyum sağlamasını sağlamaktadır.
- Uyum kavramının irdelenmesine katkı sağlamaktadır.
- Kişinin kendi hayatında uyum durumunu sorgulamasını sağlamaktadır.
- Kişinin kendini tanımasını sağlamaktadır.
- Katılımcıların olan farklılıkların bilincine varmasına katkı sağlamaktadır.
- Katılımcıların yönetme ve yönetilme kavramlarına olan bakış açıları değişmektedir.
- Farklı durumlarda empatik yaklaşmalarını sağlamaktadır.
- Gruplaşmayı, etkileşimi ve iletişimi artırmaktadır.
- Dikkati ve odaklanmayı artırmaktadır.
- Problem çözme yeteneğini geliştirmektedir.
NOT: K.7.Ayna çalışmasında kişilerin karakteriyle ilgili izlenimler elde edilebileceğini hissettim.
Yapılan hareketlerin zorluk düzeyinin artırılması, kişiye haz veriyordu. Aynı zamanda kendisi edilgen olduğunda ise, “başım döner benim, beni zorlama” gibi isteklerini iletmekten çekinmedi. Sadece karşımızdaki kişi ile ilgili değiş kendi kişiliğimizle ilgili de farkındalık kazandırdı.
K.18. Ayna çalışmaları bireylerin sınırlarını görebildiği çalışmalardır. Birey kendini keşfeder.
K.1. Ayna çalışmaları bana; karşı taraf ile olan iletişimim nasıl sorusunu kendime sormamı
sağlıyor. Kendi ikili ilişkilerimde, grup içi uyumumun yerinde olup olmadığını gösteriyor. Bugün yapmış olduğumuz ayna çalışmasında da karşı tarafın ne kadar farkında imişim! Bunu bir kez daha görmüş ve gözlemlemiş oldum. Genelde herkes her şeyin en iyisi bilir ya. Hep karşımızdaki insanı yönlendirmeyi severiz. İşte bu ayna çalışmaları bu tarz insanlara bir ayna olabilir diye düşünüyorum. Bu hayatı sadece biz değil; başkaları da yaşıyor bunu fark etmek gerek.
DRAMANIN DİĞER TEKNİKLERİNİ ÖĞRENMEK İÇİN TIKLAYIN!
Ayna Çalışması Etkinlikleri
“…Katılımcılar eş olur, A ve B olarak ayrılır ve karşılıklı göz teması kurarak, ayakta mekân içinde bir yerde dururlar. A olan katılımcı çok yavaş hareket eder B olan katılımcı
hareketin aynısını aynı yavaşlıkta tekrar eder, bu esnada göz teması hiç kesilmez. Hareketler çok
yavaş olmalıdır ve bu sürede hiç konuşulmamalıdır. Gözler el-kol hareketlerini değil karşıdaki kişiyi takip eder. B’nin görevi bir “ayna” ya bakar gibi A’nın yaptıklarını aynı hızda ve eş zamanlı olarak yapmaktır. Bir süre sonra roller değiştirilir ve çalışma tekrar edilir…”
A ve B bu kez aynı anda başlarlar ve başlangıç anları da belli değildir. Yani aynı anda bir hareket ve takip etme süreci başlar. Bu süreçte yöneten ve yönetilen ortadan kalkar ancak eş zamanlı bir çalışma içerisinde duruma göre hem yöneten hem yönetilen olunabilir. Etken ya da edilgen olma durumu olarak da bu çalışma adlandırılabilir. Ayna çalışmaları A, B ve C birbirlerini sırayla yönetecek, yönlendirecek biçimde de yapılabilir…”
Katılımcılar üçerli grup oluştururlar ve kendi aralarında A, B ve C olacak şekilde eşleşirler.
Mekânı kullanarak geniş bir üçgen oluşturulur ve içlerinden bir kişi lider seçilir. Her grup üçgenini
oluşturduktan sonra eğitmen müzik açar. (Müzik: ?) Grup liderleri arkası dönük bir şekilde hareket başlatırlar ve üçgendeki diğer eşler liderlerini takip ederek onların hareketlerinin aynısı yaparlar. (Ek1) Etkinliğe gruplardaki liderler değiştirilerek devam edilir ve daha sonra eğitmenin yönergesiyle etkinlik sona erer.
SİTEMİZİN DİĞER BLOK YAZIALRINI OKUMAYI UNUTMAYIN!