Özel Eğitimde Drama
ÖZEL EĞİTİMDE DRAMA
Engelsiz yaşamın en büyük örneği olan özel eğitimde drama engelli bireylerinde bu uygulamayı yaşamaya hakları olduğunu göstermektedir. Drama nedir?, Dramanın yararları nelerdir?, Eğitici oyunlar nelerdir?, Drama teknikleri nelerdir?, Drama etkinlikleri nelerdir?…
Drama, farklı özelliklere sahip olan çocukların için uygulanan eğitim sistemidir. Kendini ifade edebilen, gruba uyum sağlayan, özellikle kendi varlığını ortaya koyan her özel eğitimi çocuk bu eğitimlerden yararlana bilir.
- Dikkat ve sorumlulukları az olduğu için dikkatleri artırılmalı ve sorumluluk verilmelidir.
- Engelli bireyler çabuk sıkılırlar bu sebepten disiplinli olunması biraz zordur.
- İlk önce drama ya ilgilenmeleri sağlanmalıdır.
- Ayrıca oyunların gerçeğe yakın olması gerekir.
- Canlandırılma yapılırken; kuklalar, maskeler, dans şekilleri, şarkı, şarkılı ve parmak oyunları, pandomim tekniği, tekerlemeler kullanılmaktadır.
- Doğaçlama yapılırken mutlaka ipuçları verilmelidir, bu becerilerini gelişmesini sağlamaktadır.
- Özellikle bireyin taklit etmesine fırsat verilmelidir.
- Birey hareketlerinin farkında olacak ve hareketleri yapmaktan da mutlu olmalıdır.
- Görerek dokunmalarına ve kullanmalarına izin verilmelidir.
- Ayrıca fiziki temas kullanılmalıdır.
- Özellikle basit, anlaşılır ve kısa cümlelerle açıklamalar yapılmalıdır.
- Kesin ve açık yönergeler de verilmelidir.
- Liderin mutlaka zili ve düdüğü olmalıdır. Gürültüyü susturmak ve disiplini sağlamak için gereklidir.
- Ayrıca dram çalışması yapılırken Liderin yanında yardımcı öğretmen de bulunmalıdır.
- Hatta yapılan çalışmalar sık sık tekrarlanmalıdır.
- Zıplama, koşma, hoplama, dönme, tutma, bırakma gibi uygulamalarla daha çabuk öğrenirler.
- Mutlaka basitten karmaşığa göre ilerlenmelidir.
- İlgi çekici, uyarmaya yardımcı ve uygun materyaller kullanılmalıdır.
- Özellikle lider güler yüzlü, sabırlı ve dikkatli olmalıdır.
İşitme Engellilerde Dramanın Kullanımı
Drama engelli çocukların öğrenmelerini ve kendilerini daha iyi ifade etmelerini normalden fazla yararlı olmaktadır. Özellikle duyulara yönelik çalışmalar yapılmalıdır. Ayrıca işitme engelli bireylerin drama yapmaları için engelleri bulunmamaktadır.
Kendilerini açık ve anlaşılır şekilde ifade ile konuşma becerinin az olması işitme engellilerinin drama kullanımını farklılaştırmaktadır.
Yapılacak olan ilk çalışma mutlaka yazı ve dudaktan okuma olması gerekir. Özellikle günlük yaşama yönelik çalışmalar yapılmalıdır.
Özel Eğitimde Dramanın Faydaları
- Özellikle güvenlerini artırmaktadır.
- Kişilik gelişimine yardımcı olmaktadır.
- Ayrıca hedeflere ulaşmayı kolaylaştırmaktadır.
- Dil ve sosyal gelişimi desteklemektedir.
- Bedensel serbestliği de arıtmaktadır.
- Özellikle dil gelişimini katkı sağlamaktadır.
- Problemlerini kendi çöze bilmeyi öğretmektedir.
- Ayrıca algılama güçleri de artmaktadır.
- Kendilerini iyi şekilde açıklamaktadır.
- Duyu motor koordinasyonlarını geliştirmektedir.
- Vücudunu kontrol etmeyi öğretmektedir.
- Eş güdüm ve becerilerini geliştirmektedir.
- Hatta vücudunu tanımaktadır.
- Konuşma becerisine katkı sağlamaktadır.
- Ayrıca ritim duygusunu geliştirmektedir.
- Vücudunu amaçlı olarak kullanmayı öğretmektedir.
- Gerçek ve hayal arasındaki farkı ve gözlemleri ayırt etmektedir.
- Zihinsel boşalımını da katkısı büyüktür.
- Düşünce düzeyini de geliştirmektedir.
Özel Eğitimde Drama Oyunu
- Gürültü olmayan bir mekan seçilmelidir. Engelli bireylerin cihazları takılı olmalıdır. Bir şiir ve ritimli bir şarkı tercih edilmelidir. Şarkı çalarken ve şiir söylerken ritim tutulmalıdır. Ayrıca lider başka bir şarkı veya şiir söyler o sıra çocukların katılmalarını ister çocukların her yaptığı harekete karşılık lider aferin diye ödüllendirmelidir. Ne kadar çapma sapan hareket yapsalar da çok güzel oluyor diye onları mutlu etmek gerekir.
SİTEMİZİN DİĞER BLOK YAZILARINI OKUMAYI UNUTMAYIN!