DRAMA TEKNİKLERİ

Drama Teknikleri

DRAMA TEKNİKLERİ

En çok bilinen ve en çok kullanılan bu drama teknikleri özellikle eğitim alanında sıklıkla da kullanılmaktadır. Her bir tekniğin kendine ait kuralları ve özelliği de bulunmaktadır. Drama nedir?, Dramanın yararları nelerdir?, Eğitici oyunlar neleridir?, Drama teknikleri nelerdir?, Drama etkinlikleri nelerdir?, işte bu soruların yanıtı…

Sıcak Sandalye Tekniği

Bir konu belirlenir, bu konu hakkında bilgisi olan kişi sandalyeye oturur diğer katılımcılarda ona karşı otururlar ve belirlenen konu hakkında sıcak sandalyede oturan kişiye soru sorarlar. Belirlene konunun dışarısına çıkılamaz, katılımcıya özel sorular sorulamaz.

Doğaçlama Tekniği

Belirlenen bir konunun veya bir sözcüğün herhangi bir kurala bağlı kalmadan tiyatro tekniklerini de kullanarak herhangi bir çalışma olmadan yapılan canlandırılmalara denir. Kısaca doğaçlama kendiliğinden (spontane) olması gerekir. Özgürce yaratma eylemi olarak da bilinmektedir. 

Rol Kartları Tekniği

Kartlar hazırlanır ve bu kartlara roller yazılır daha sonra katılımcılar bu kartlardan bir tane seçer ve karttan yazar rolü canlandırır. Kartta ”en sevdiğin kişinin rolünü yap” yazıyorsa katılımcı sevdikleri arasında bir kişi seçer ve onun rolünü yapar.

İstasyon Tekniği

Öğretimde bireyin üretkenliklerini ve düşünme becerilerini geliştirmek için istasyon tekniği kullanılmaktadır. Başlanmış bir işe katkı sağlamak ya da başlanmış bir işi bitirmek için kullanılır. Her istasyon farklı bir etkinliği de içermektedir. Slogan yazma, resim yapma, şiir yazma, öykü yazma. Makale yazma, deneme yazma, afiş hazırlama, hikaye yazma gibi etkinlikler yapıla bilir.

Pandomim (mim) Tekniği

Anlatılmak istenen şeyin sessiz konuşma olmadan beden dili ve mimiklerini kullanarak canlandırmasına ve doğaçlamasına pandomim tekniği denilmektedir. Mim sanatı olarak da geçmektedir.

İnsanların önceden sıklıkla oynadığı sessiz sinema ve sessiz tiyatro olarak da adlandırılan bir sanattır. Pandomimin sessiz olması sadece bu tekniğe özgüdür. Hareketlerden anlam çıkarılmaya çalışılmalıdır.

Bilinç Koridoru Tekniği

Bireyin sorununun çözümünde ikilemde kaldığı durumlarda yaptığı seçimlerin, karar alma süreçlerin genel olarak tartışılarak uygulanan bir tekniktir.

Bu teknik sayesinde kişinin ikilimde kaldığı zaman hangisine karar vermesini gerektiğini kolaylaştıran bir yöntemdir. Kısaca bilinç koridoru seçimin daha kolay olması sağlamaktadır. Karar alma süresini hızlandırmaktadır.

TEZ + ANTİTEZ

Rol Koridoru Tekniği

Katılımcılar rol koridoru şeklinde dizilirler. Karşılıklı olarak birbirlerine bakacak şekilde bir grup diğer gruptan bir tane fazla olması gerekir. Bu sebepten bilinç koridoruyla ayrılmaktadır. Daha sonra karşılıklı fikirlerini söyleyenler  sırasının arakasına geçerler böyle herkes birbiriyle karşı karşıya gelene kadar devam edilir.

Rol Oynama Tekniği

Kişinin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe bürünerek ifade etmelerini ve canlandırmasını sağlayan bir öğrenim tekniğidir. Rol, bireyin başka birinin kimliğine bürünerek dünyaya başkasının gözünden bakmaya çalıştığı bir tekniktir. Roller bir lider tarafından dağıtılır ve ayrıca oynayan kişiler buna göre canlandırmasını yapmaktadır.

Drama ile rol oynama birbirine karıştırılmamalıdır. Drama daha çok doğaçlama üzerine yapılır, rol de ise biraz liderin komutları önemlidir. Konu belirlenir ve lider yapması gerekenleri oyunculara söyler. Canlandırılacak roller hakkında bilgi verilmesi mecburidir. Senaryosu olan bir tekniktir. Senaryo olduğu için drama dan ayrılmaktadır. İstenilirse provada yapıla bilir. Kişi rol oynamada başkasının penceresinden bakar, drama da ise kendi penceresinden bakmaktadır.

Rol oynamada, belirli bir formata, belirli bir kimliğe, belirli bir biçime ve kişiliğe uygun şekilde canlandırmaktadır.

Dedikodu Halkası Tekniği

Kısaca bilginin pekiştirilmesini sağlayan bir tekniktir.  Kişilerin bir halka oluşturarak bir konu belirledikten sonra  bilginin pekiştirilmesi için dedikodu yapılmasıyla oluşan bir tekniktir. Özellikle bir konuya bağlı olması gerekir. Abartılı ola bilir fakat yalan olmaz.

Dramatizasyon Tekniği

Tiyatroya en yakın tekniktir. Metne ve çalışmalara bağlı olarak yapılan canlandırmalara dramatizasyon denilmektedir. Bir olayın veya bir durumun roller verilerek jest, mimik, hareket ve sözlerle canlandırılmasıdır. Rol oynamayla birbirilerine çok benzerler fakat dramatizasyon daha çok kuralları olan bir tekniktir. Liderin söylediklerine uyulması gerekir. Lider istediği oyuncuya karışa bilir. 

Öykü Oluşturma-Tamamlama Tekniği

Kısa cümlelerden, karikatürden, fotoğraftan, resimden, gazete haberden ve eksik bırakılan yerlerin tamamlanması veya baştan oluşturulmasıdır. Örnek: Lider bir resim gösterir ve bu resmi anlatır ve gruptaki kişilerin öykü oluşturmasını ister veya öyküye başlar yarıda bırakır katılımcıların bitirmesi ister.

Donuk İmge Tekniği

Fotoğraf karesi olarak bilinmektedir. İmge, zihinde düşünülen, düş, hayal anlamına gelmektedir. Bireylerin donarak bir tablo oluşturmasıyla bir fotoğraf karesi oluşturmasıyla konuşmayı ve okumayı daha etkin hale getirmek için kullanılan bir tekniktir.

Rol İçinde Yazma Tekniği

Doğaçlama ve canlandırma yapılırken bir başkasının ağzından mektup, günlük, yazı, dilekçe, kartpostal,  rapor ve herhangi bir belgenin yazılmasıdır. Bu teknik bize bireyin iç dünyasını da göstermektedir. 

Doğaçlamaya veya canlandırmaya yön vermek, doğaçlamanın seyrini değiştirmek veya heyecan yaratmak için kullanılır.  Ayrıca meraklandırma hissi uyandırmak.  Sanat formu vermek, odak bulmayı geliştirmek ve çözümü kolaylaştırmak için de kullanılmaktadır. Bu teknik isteğe göre gruplaşarak da yapıla bilir.

”DRAMANIN TEKNİKLERİNİ DAHA AYRINTILI ÖĞRENMEK İÇİN TIKLAYIN!”

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir